افزایش تولید دوا؛ ۱۰۴ کارخانه‌در کشور فعال‌اند

Loading

معینیت دوا و غذا اعلام کرده است که اکنون ۱۰۴ کارخانه دواسازی در کشور فعال اند که تولیدات این کارخانه‌ ها به ۶۵۰ قلم می‌رسد.

به گفته مسوولان در این نهاد، تولیدات این کارخانه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار اند.

جاوید هژیر سخن‌گوی معینیت دوا و غذا گفت: «در دونیم سال گذشته، تعداد شان بیشتر شده که فعلن در حدود ۱۰۴ کارخانه در بخش تولید دوا و محصولات صحی عملن در کشور فعالیت می‌کنند و ظرفیت تولیدی شان هم نسبت به گذشته چندین برابر شده؛ در گذشته در حدود ۲۲۰ قلم تولید داشتند، لیکن امروز ظرفیت این کارخانه‌های ما بالاتر از ۶۵۰ قلم است.»

در سوی دیگر برخی پایتخت‌نشینان از بهای بلند و کم‌کیفیت بودن دوا در بازارهای کابل شکایت کرده‌اند.

باشنده‌های پایتخت از مسوولان در وزارت صحت عامه و معینیت دوا و غذا خواسته‌اند تا تولید دوا را در کشور افزایش دهند و به بهای آن نیز توجه کنند.

نورالدین یکی از بیمارداران گفت: «چیزی که ضرورت است و از بیرون باید گرفت خیلی برای ما گران تمام شد. بیش از ده هزار ما در مدت سه روز در این شفاخانه مصرف شده است.»

هم‌زمان شماری از دوافروشان بهای بلند برخی از دوا ها را در کشور می پذیرند و برکاری از گیری از دوا های تولید شده در داخل کشور تاکید می ورزند.

محمدخالد دوافروش چنین گفت: «خواست ما از حکومت این است که فابریکه‌های دوا که در کشور است را پشتیبانی کند.» کارخانه‌

این در حالی‌ست که به گفته مسوولان در معینیت دوا و غذا، در سال‌های قبل ۹۵ درصد دوای مورد نیاز شهروندان از خارج افغانستان وارد می‌شد که در دو سال اخیر، این واردات به ۸۰ درصد کاهش یافته است.

منبع

Be the first to comment on "افزایش تولید دوا؛ ۱۰۴ کارخانه‌در کشور فعال‌اند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*